Rondje van de zaak!
Wat is eigenlijk de geschiedenis van de rotonde? Waarom zijn ze zo populair? Wat dragen ze bij aan verkeersdoorstroming en -veiligheid? En: waarop let Cleverland bij het ontwikkelen van een rotonde?
Automobilisten worden er soms tureluurs van: verkeersrotondes! Als toerist weten we dat ze er in Frankrijk (met meer dan 30.000 stuks) aardig wat van kunnen. Maar ook Nederlands doet daar graag aan mee. Volgens onofficiële cijfers heeft de gemeente Daersum in Friesland het grootste aantal rotondes, 8,7 per 1.000 inwoners. Maar dat is nog niets vergeleken bij wat de Britten presteren: de Swindon Roundabout (The Magic Roundabout) spant de kroon met maar liefst zeven rotondes die samenkomen op één rotonde!
Wat is eigenlijk de geschiedenis van de rotonde? Waarom zijn ze zo populair? Wat dragen ze bij aan verkeersdoorstroming en -veiligheid? En: waarop let Cleverland bij het ontwikkelen van een rotonde? De komende tijd besteden we in een aantal posts aandacht aan rotondes. “Een rondje van de zaak”, zou je kunnen zeggen. Maar eerst:
Ronduit interessante weetjes over rotondes:
Vroeger waren er al cirkelvormige kruisingen, maar de manieren van invoegen en voorrang geven zijn toch aanzienlijk gewijzigd. Vroege ‘rotondes: het Circus in Bath (1768), Place de l’Étoile rondom de Arc de Triomphe in Parijs (1780) en het Keizer Karelplein in Nijmegen (1879).
- De rotonde zoals we die nu kennen werd in de jaren ’60 van de vorige eeuw ontwikkeld door het Britse Transport Research Laboratory. De voorrangsregel, verkeer óp de rotonde heeft voorrang, verbeterde de doorstroom van het verkeer met maar liefst 10%!
- In de jaren ’70 veroverde de rotonde Europa. Veel landen namen de voorrangsregel over; met name de veiligheid en doorstroming van verkeer versterkte de populariteit.
Er zijn meer rotondevormen dan je misschien denkt.
De meest voorkomende:
- De traditionele rotonde waarbij oprijdend verkeer voorrang heeft, in Nederland nu zeer zeldzaam;
- De voorrangsrotonde (verkeer óp de rotonde heeft voorrang, de minirotonde (één rijstrook en een fietspad);
- De bypass (een aparte rijstrook langs de rotonde voor rechstafslaand verkeer dat dan niet de rotonde op hoeft) ;
- De turborotonde (waarbij een automobilist voorsorteert op de juiste rijstrook). Daarnaast hebben we ook nog de hondenbot (!), de ovonde, de Magic Roundabout en de balkonrotonde.
Begint het al te draaien? In de volgende rotonde-posts richten wij ons op twee, in uitvoering zijnde, rotonde-projecten waar we trots op zijn: rotonde en infrastructuur N631 spooronderdoorgang Rijen en rotonde Laaghemaal in ’s-Hertogenbosch (Rosmalen).